تابلوسازی آریانا

تابلوسازی آریانا اجرا و ساخت انواع تابلو چلنیوم,تابلو تبلیغاتی و تابلو مغازه

تابلوسازی آریانا

تابلوسازی آریانا اجرا و ساخت انواع تابلو چلنیوم,تابلو تبلیغاتی و تابلو مغازه

تابلوسازی آریانا اجرا و ساخت انواع تابلو چلنیوم,تابلو تبلیغاتی و تابلو مغازه

نمای کامپوزیت و روش های اجرای آن

پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۲۷ ب.ظ | محمدرضا صالحی | ۰ نظر

نمای کامپوزیت و روش های اجرای آن

اجرای نمای ساختمان :

نما از گذشته های دور تا به امروز یکی از قابل ملاحظه ترین اجزاء اصلی هر بنا محسوب می شود که مورد توجه بوده و هست . یکی از روش هایی که امروزه بیشتر در نماهای ساختمان ها و همچنین جایگاه های سوخت رسانی و نماهای مغازه ها و تابلو مغازه در شهرها شاهد آن هستیم نمای کامپوزیت و  می باشد . امروزه به خصوص در کشورهای غربی استفاده از تکنیک خاص برای طرح ایده های معماری مانند سبک اکوتک که توسط ورق های کامپوزیت هم قابل اجرا هستند و باعث خلق نماهای زیبا و چشم گیری شده است .

نمای کامپوزیت چیست ؟

نمای کامپوزیت نمایی است که پوشش تشکیل دهنده نهایی نما ، ورق های کامپوزیت آلومینیومی می باشد که این پانل های آلومینیومی در ابعاد و اندازه های مشخص فراهم می شود . به طور کل متریال کامپوزیت به معنای ترکیب است و  از یک ماده ی هسته بنام پلی اتیلن  و یک یا دو ماده  آلومینیوم که دو طرف هسته را پوشش می دهند تشکیل شده است . این متریال به قدری بی نظیر است و دارای قابلیت های بی شماری از جمله شکل پذیری ، سطح صاف و صیغلی ، استحکام و پایایی در برابر هر نوع شرایط محیطی می باشد که می تواند به صورت های متعدد پیاده سازی شده و باعث بروز ایده های جدید از سوی معماران و طراحان باشد .

روش های اجرایی نمای کامپوزیت :

کامپوزیت به شیوه های متعدد قابل اجراست که به شرح زیر می باشد :

روش ثابت (Fixing) :

 

اجرای نمای کامپوزیت به روش ثابت به گونه ای است که پس از ایجاد برش و شیار به صورت ثابت با پیچ و یا پرچ بر روی ورق های کامپوزیت آنها را بر روی زیرساز آلومینیومی یا آهنی متصل می نماییم و در بین ورق های نصب شده از تسمه ها و چسب های پلی اورتان استفاده می شود که در برخی موارد از چسب های لاستیک سیلیکونی نیز استفاده می کنند اما  این چسب ها نسبت به چسب های پلی اورتان دوام کمتری دارند و در مقابل آب زودتر جدا می شوند .

 در اجرای نمای کامپوزیت به روش ثابت ، کمربندی های اصلی زیرسازی با استفاده از پروفیل های آهنی با مقطع تعیین شده و مناسب با ابعاد ساختمان و طرح انجام می پذیرد همچنین در این روش برای ساخت شبکه ای از آکس بندی های افقی و عمودی متصل به کمربندی که  تعیین کننده محل نصب ورق های کامپوزیت و یا نمای شیشه ای است از پروفیل های آهنی استفاده می گردد .

روش ریلی یا Hanging :

دراین روش پروفیل های اصلی که ناودانی آلومینیومی می باشد به وسیله نبشی هایی که دارای سواخ های لوبیایی شکل هستند به براکت های فلزی که روی صفحات پلیت یا شاسی جوش خورده اند پیچ و مهره می شوند و ناودانی کوچکی که دارای پین فلزی ضد زنگ می باشد داخل ناودانی اصلی قرار می گیرد  سپس ورق ها طبق روش فیکس آماده شده و  به جای نبشی آلومینیومی بر روی لبه های خم خورده عمودی به شکل چکمه پانچ می شود . حال ورق های کاست به صورت آویز پین ناودانی کوچک تعبیه می گردد اما اگر بخواهیم این روش را با روش ثابت مقایسه کنیم می توانیم چنین بیان کنیم قیمت نمای کامپوزیت ریلی نسبت به نمای کامپوزیت ثابت بالاتر است .

 

روش هوک :

در این سیستم پس از نصب کمربندی ها و براکت های فلزی ، ناودانی های ریلی با در نظر گرفتن کانسپت  اجرایی به براکت های فلزی توسط پیچ های کاسه نمدی متصل می گردد . به علت لوبیایی بودن براکت های اتصال دهنده ناودانی های ریلی به زیرسازی آهنی امکان حرکت ناودانی های ریلی در صفحه عمود بر ناودانی ها وجود دارد .

اجرای نمای کامپوزیت H و L   :

 

 

زیرسازی این نما معمولا به روش فیکس و با پروفیل های آهنی انجام می پذیرد سپس با استفاده از پروفیل آلومینیومی سطح مقطع  H و یا L  ورق های بکار رفته در نمای کامپوزیت پانل آلومینیومی بدون نیاز به لبه های برگشتی به یکدیگر متصل می شوند در این روش مراحل شیار ، برش و تولید باکس حذف می شود و احتیاجی به آب بندی و چسب کاری نیست اجرای این نما نسبت به فیکس هزینه کمتری دارد اما  در صورت نیاز به تعویض ورق های معیوب پس از اجرا بسیار سخت و زمان بر است و چون لبه های پنل ها برنمی گردد از استحکام کمتری در برابر شرایط محیطی برخوردار است و عدم آببندی نیز یکی از عیوب این روش اجرایی محسوب می گردد .

انواع ورق کامپوزیت :

1) ورق کامپوزیت با پوشش محافظ پلی استر :

در این روش ورق کامپوزیت بدون هیچ لایه محافظی رنگ می شود و به همین دلیل دوام و مقاومتی ندارد و در نمای بیرونی استفاده نمی شود .

2) ورق کامپوزیت با روکش محافظ PVDF-Polyvinylidene fluoride :

در ساخت این ورق از یک روکش رزینی ، پلیمری و عنصر فلوئور بهره می برند که سبب حفاظت رنگ سطح رویه ورق کامپوزیت و همچنین مقاومت و نگهداری آن در برابر شرایط محیطی می شود .

3) ورق کامپوزیت با پوشش NANO-PDF :

این روش یکی از پر استفاده ترین نوع پوشش های کامپوزیت می باشد که به دلیل استفاده از تکنولوژی نانو و کاهش فاصله بین مولکولها ،  از جذب آلودگی های محیطی و غبار بر روی نمای کامپوزیت جلوگیری می نماید .

مراحل اجرای نمای کامپوزیت :

مرحله اول ) ابتدا به مکان مدنظر اجرای نمای کامپوزیت رفته و توسط دوربین و متر لیزری از نمای اجرایی متراژ مدنظر را بدست می آوریم و تمام زوایا را سنجیده و یک نقشه و یا طرح از سازه نمای قابل اجرا تهیه می کنیم .

مرحله دوم ) در مرحله دوم  یک طرح توسط نرم افزارهایی مانند اتوکد و یا تری دی مکس ترسیم می کنیم .

مرحله سوم ) ارائه طرح به کارفرما و به اشتراک گذاری نظرات و پیشنهادات و انتقادات

مرحله چهارم ) طراحی نهایی نمای کامپوزیت و آماده سازی نقشه های قابل اجرا که شامل زیرسازی ، شاسی کشی ، شیت بندی و مونتاژ پنل های آلومینیوم کامپوزیتی است .

مرحله پنجم ) ساخت و اجرای نقشه های زیرسازی نمای کامپوزیت توسط متخصصان

مرحله ششم ) مونتاژ و ساخت پنل های کامپوزیت توسط انجام عملیات برش ، شیارزنی ، خم کاری

مرحله هفتم ) نصب پنل های ساخته شده بر روی زیرسازی نما بوسیله پیچ یا پرچ

مرحله هشتم ) آب بندی که با استفاده از نوارها و چسب های سیلیکونی و یا چسب های پلی اورتان صورت می پذیرد .

مرحله نهم ) جداسازی روکش پلاستیکی محافظ از روی پنل های کامپوزیت و تکمیل مرحله نصب

مرحله دهم ) بررسی نما و رفع خطاهای اجرای نمای کامپوزیت و نصب آن

مزایای نمای کامپوزیت آلومینیومی :

1) سبک بودن

 2) سهولت در مونتاژ ، تعمیر و نگهداری

3) عایق صوتی

4) تنوع در رنگ

5) ضد حریق

6) ضد نفوذ آب

7) سرعت در اجرا

8) امکان ایجاد خلاقیت و تنوع و قوس به روش های دلخواه

ویژگی های نمای کامپوزیت :

یکی از مهمترین و انکارناپذیرترین ویژگی ورق های کامپوزیت وزن سبک آنهاست این ورق ها دارای وزنی ما بین 5 تا 8 کیلوگرم در هر متر مربع می باشند که نسبت به سایر مصالح بکار رفته در اجرای نمای ساختمان همچون سنگ ، شیشه و چوب وزن کمتری دارد .

اجرای نمای کامپوزیت با توجه به اینکه عایق صوتی خوبی است با در نظر گرفتن میزان ضریب نفوذ حرارتی پلی اتلین هسته مرکزی ورق ها و حبس شدن هوا در قسمت پشت ورق ، اگر به صورت دقیق و صحیح نصب شودعایق حرارتی مناسبی نیز محسوب می شود .

یکی دیگر از ویژگی های ورق های کامپوزیت این است که با بهره گیری از ابزارهای مخصوص و افراد متخصص در این حوزه می توان به این ورق تا زاویه 135 درجه خم داد و ایده های خلاقی برای اجرای نمای کامپوزیت خلق کرد .

به دلیل داشتن پوشش مقاوم در هسته داخلی ورق های کامپوزیت خاصیت ضد حریق دارند و در برابر آتش سوزی مقاوم می باشند

ورق های کامپوزیت آلومینیومی به سرعت و به آسانی در محل نصب و پیاده سازی شده و در صورت بروز صدمات احتمالی به راحتی قابل جابه جایی و تعویض هستند

می توان در بخش های خاصی از نمای کامپوزیت از چراغ های تزیینی برای روشنایی و زیبایی هر چه بیشتر نما بهره برد

ورق های کامپوزیتی که بر روی نما نصب می شوند خاصیت تمیز شوندگی دارند و آلودگی و غبار بر روی آنها نمی نشیند و در صورت کثیف شدن براحتی قابل شستشو می باشند .

ورق های کامپوزیت به دلیل برخورداری از پوشش رنگ PVDF در برابر شرایط جوی و اشعه خورشید و مواد اسیدی و قلیایی مقاوم هستند و دچار تغییر رنگ نمی شوند .


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی